2015 m. spalio 10 d., šeštadienis

Būreliai vaikams: kaip pasirinkti?

Kada vaikas turi pradėti lankyti būrelius?

Vieno teisingo atsakymo į šį klausimą nėra. Jei su vaiku praleidžiate pakankamai daugkokybiško laiko, daugeliu atvejų pakaks, jei vaikas pradės lankyti būrelius nuo antrosios klasės ar įpusėjus pirmiesiems mokslo metams (kuomet apsipras su nauja dienotvarke ir adaptuosis mokykloje).
Neverta skubėti ir apkrauti vaiką papildoma veikla: pagrindinis ikimokyklinuko „darbas“ yra žaisti, mokytis bendrauti su kitais vaikais, pažinti pasaulį ir įgauti pagrindinių socialinių įgūdžių. Šiuo raidos etapu vaiko raidai ir asmenybės formavimuisi daugiau naudos duoda ne būreliai, o su tėvais praleidžiamas kokybiškas laikas.  
Tyrimai rodo, kad ikimokyklinukai, lankę intensyvius kokios nors srities užsiėmimus, nors ir būdavo pranašesni už bendraamžius toje konkrečioje srityje, paprastai būdavo mažiau kūrybiški, o jų emocinis intelektas būdavo žemesnis nei kitų panašaus amžiaus vaikų (bendras intelekto koeficientas iš esmės nesiskirdavo).  
Be kita ko, praleisdami daugiau laiko su vaiku, kartu išbandydami įvairių veiklų, turėsite daugiau galimybių pastebėti vaiko gabumus, polinkius, suprasti jo norus, o tai padės Jums tinkamiau parinkti būrelį popamokinei veiklai.

Būreliai ikimokyklinukams - kada būrelius verta pradėti lankyti anksčiau? 

pasitaiko aplinkybių, kai papildomo ugdymo užsiėmimus verta pradėti lankyti anksčiau. Pavyzdžiui:
Vaikui trūksta bendravimo su panašaus amžiaus vaikais. Jei vaikas nelanko vaikų darželio, lankyti būrelius jam reikėtų jau vien todėl, kad turėtų galimybę pabendrauti ir pažaisti su savo bendraamžiais.
Jums trūksta įgūdžių ar idėjų, kaip užsiimti su vaiku. Kartu su vaiku lankydami pamokėles galite pasisemti idėjų, kaip organizuoti užsiėmimus, kaip sudominti vaiką, kaip parinkti jo amžiui tinkamas užduotis ar veiklą. Tai pravers ir tuo atveju, jei, pavyzdžiui, piešėte ar muzikavote taip seniai, kada net nebežinote nuo ko pradėti.
Vaikas turi ypatingų gabumų (talentų). Nors labiau tikėtina, kad vaiko polinkiai ir gabumai išryškės pradinėse klasėse, kai kuriais atvejais juos galite pastebėti ir šiems sulaukus vos trejų ar ketverių. Tokiais atvejais, jei vaikas rodo susidomėjimą ir norą, galite jam padėti šį talentą puoselėti.
Vaikui reikia daugiau fizinio aktyvumo. Jei dėl Jūsų gyvenimo būdo vaikas per mažai juda, galbūt norėsite, kad sporto būrelius jis pradėtų lankyti anksčiau. Tą patį, bet dėl kiek kitų priežasčių norėsite padaryti, jai vaikas turi labai daug energijos ir jam reikia daugiau progų išsilieti.

Kaip pasirinkti tinkamą būrelį?

Apsispręskite, kokie Jūsų tikslai. Atsakę į klausimą „Kokiu tikslu?“, lengviau atsakysite į klausimą „Kokį būrelį lankyti?“ Gal norite, kad tobulėtų tam tikrai vaiko talentai? O gal reikia, kad vaikas išmoktų kažko naujo – pavyzdžiui plaukti? Tikslas gali būti ir tiesiog rasti vaikui įdomios veiklos, kuri nukreiptų vaiko energiją tinkama linkme, atitrauktų nuo kompiuterio ar betikslio trynimosi kiemuose.
Sudominkite vaiką. Vaikai gali natūraliai perimti tėvų pomėgius (ar profesiją): ar tai būtų muzika, ar dekupažas, ar stalo tenisas. Jei tai ne Jūsų atvejis, tiesiog sudarykite vaikui progų susipažinti su kuo įvairesnėmis sritimis: lankykitės su su vaiku renginiuose, koncertuose, dirbtuvėse, muziejuose, eikite į žygius, keliaukite. Apsilankymas planetariume gali paskatinti susidomėti astronomija, „Miegančiosios gražuolės“ baletas – lankyti šokių pamokas ir t.t.
Leiskite vaikui eksperimentuoti. Iki ankstyvos paauglystės vaiko norai ir pomėgiai gali dažnai keistis. Vieną dieną jis gali norėti mokytis groti gitara, kitą – žaisti krepšinį. Nebūtinai tai yra blogai – tik išbandęs vaikas gali žinoti, kas jam (pa)tinka, o kas – ne. Kad eksperimentai netaptų mėtimusi nuo to prie ano, skatinkite vaiką pasverti ir argumentuoti savo pasirinkimą (plačiau – kitoje pastraipoje).
Leiskite vaikui (argumentuotai) rinktis. Jei vaikas išreiškė norą lankyti vieną ar kitą būrelį, klauskite vaiko, kodėl jo pasirinkimas būtent toks, ko jis tikisi išmokti ar kokių rezultatų pasiekti. Argumentuodamas savo pasirinkimą vaikas mokysis priimti pasvertus sprendimus bei atsakomybės už juos. Jei vaiko lūkesčiai prasilenkia su realybe (pavyzdžiui, jis tikisi tapti gitaros virtuozu po vieno-kito mėnesio), tai proga su vaiku aptarti sunkaus, nuoseklaus darbo būtinybę siekiant tikslo (nepamirškite priminti, kad Jūs jį palaikysite, net jei jam ne viskas seksis). Žinoma, nepaisant Jūsų pastangų, vaikas gali priimti ir ne patį „teisingiausią“ sprendimą, tačiau klaidos – mokymosi dalis.
Neverskite vaiko lankyti būrelio, kurio jis nenori.  Gali būti, kad vaikas atsisakys lankyti būrelį. Kartais su tokiu sprendimu gali būti sunku susitaikyti, ypač jei vaikas yra talentingas ir jam puikiai sekasi. Tačiau prisiminkite, kad svarbiausia yra vaiko norai – jis neprivalo įgyvendint Jūsų neišsipildžiusių svajonių. Pasikalbėkite su vaiku kaip su suaugusiu žmogumi: toks jo sprendimas greičiausiai turi rimtą priežastį: nepatinka vadovas, jis jaučia nepasitikėjimą savo jėgomis, jam ne(be)patinka ta veikla arba atsirado kita veikla, kuri jį šiuo metu domina daug labiau. Galbūt pokalbio metu pavyks rasti išeitį ir pakeisti vaiko nusistatymą. Jei ne, greičiausiai priežastis yra tokia rimta, kad nieko kito, kaip gerbti vaiko sprendimą, nebeliks.
Bandomieji užsiėmimai. Gera mintis, prieš pasirašant ilgalaikę sutartį, sutarti dėl bandomųjų užsiėmimų. Galbūt per juos vaikas supras, kad tikėjosi ne to. Galbūt Jūsų netenkins užsiėmimų kokybė. Jei vaikas dar per mažas, kad galėtų įvertinti užsiėmimų kokybę, patys stebėtojo teisėmis apsilankykite bent viename jų.
Daugiau būrelių nereiškia geriau. Kai kurie tėvai mėgsta pasipuikuoti, kiek daug įvairių būrelių lanko jų vaikas. Būreliai, be abejo, yra naudingi, tačiau kad ir kokio amžiaus būtų vaikas, jam reikia laisvalaikio, kurį jis skirtų paprasčiausiam bendravimui ir žaidimams su draugais ir šeimos nariais. Laisvalaikio reikia ir savarankiškam (laisvam) pasaulio tyrinėjimui – gal būtent tokių laisvų tyrinėjimų metu vaikas atras sritį, kuri taps jo gyvenimo aistra.
Kaina ir užsiėmimų lygis. Kai kurie būreliai gali kainuoti palyginti nedaug. Kiti užsiėmimai ir jiems reikalinga apranga, inventorius gali pareikalauti gana plačiai atverti piniginę. Paprastai, kuo vaikas talentingesnis, tuo geresnių (ir brangesnių) mokytojų ir vadovų gali reikti – kitaip vaikas neišnaudos visų talento teikiamų galimybių. Iš kitos pusės, tai gali būti puiki investicija į vaiko ateitį – galbūt jis taps pasaulinio lygio sportininku ar menininku. Jei vaikas yra ypatingai gabus, tačiau Jūsų finansinės galimybės ribotos, apsvarstykite galimybę gauti paramą iš valstybinių organizacijų ar privačių rėmėjų.
PATARIMAS: nebūtina vaikytis garsių vardų ar prestižinių įstaigų: visai tikėtina, kad scenos žvaigždės vokalo pamokos kainuos gerokai daugiau, nei puikaus „nežinomo“ pedagogo, kuris vaikui skirs daugiau dėmesio ir gebės parinkti tinkamesnius mokymo metodus.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą